4 Feb 2013

Agama Tuhan dan Agama Ulama

Terjemahan Quran
Terjemahan Quran
Cuba baca Quran terjemahan oleh Kent

Sebelumnya lebih baik kita baca ayat-ayat dibawah ini sebagai peringatan Quran 
Nabi Muhammad ikut Quran :
A050
6:50 Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara yang ghaib; aku juga tidak mengatakan kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat, aku tidak ikut melainkan apa yang diwahyukan kepadaku (Quran)". Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?"
A031
3:31 Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah Aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Nabi Muhammad ikut Quran, karena Quran diturunkan kepadanya, Nabi Muhammad tidak pernah ikut kitab-kitab sekutu Tuhan yaitu kitab Ulama Yahudi Talmud (bukan Tauratyang telah ada dizamannya .
Karena Tuhan perintah kepadanya sepaya ikutlah apa yang diturunkan kepadanya yaitu Quran dan Tuhan melarang mengikuti kitab-kitab sekutunya (6:106, 7:3) :
A106
6:106 Ikutlah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu (Quran), tiada Tuhan  melainkan Dia, dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.
A003
7:3 (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (kitab Quran) dan janganlah kamu menurut (kitab-kitab dari) pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah (yaitu kitab-kitab Sekutu Tuhan); amatlah sedikit kamu mengambil peringatan(Quran)".

Ulama-ulama yang menterjemahkan Quran kebahasa yang lain itu bukan sekutu Tuhanhanya mareka menyampaikan bahasa Quran kebahasa yang lainnya .
Adapun yang dikatakan kitab-kitab Ulama sekutu Tuhan itu adalah Ulama-ulama yang menulis kitab agama (2:79) , yang wajib percaya atau beriman sebagaimana wajib percaya atau beriman kepada kitab-kitab Tuhan yaitu Quran InjilZabur dan Taurat (2:4) .

Oleh sebab itulah Orang-orang kafir musyrikin mehalangkan atau menyerang manusia membaca Quran dalam bahasa yang ia pahamkarena mareka takut akan terbuka rahsia-rahsia pembohongan mareka dalam kitab-kitab agama mareka :
A026
41:26 Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah diasupaya kamu berjaya "
A072
22:72 Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, engkau akan dapat melihat pada muka orang-orang yang kafir itu tanda marah dan benci, hampir-hampir mereka hendak menerkam dan menyerang orang-orang yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika demikian, mahukah, aku khabarkan kepada kamu: yang lebih buruk lagi daripada apa yang telah menyebabkan kemarahan kamu itu? Ialah neraka yang telah dijanjikan oleh Allah kepada orang-orang yang kafir, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali! "

Setahu saya, orang kafir beragama HinduBuddaKristian tidak menghalangi orang-orang Islam membaca Quran terjemahan kebahasa yang mareka paham . tetapi setahu saya kebanyakan yang saya dengar orang-orang yang menghalang orang membaca Quran terjemahan kebahasa yang mareka paham itu adalah Ulama-ulama Islam itu sendiri, saya jadi bingung siapakah orang-orang kafir yang dimaksudkan oleh Quran itu ?
A022
58:22 Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman/percaya kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya (yaitu Quran), sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman/kepercayaan dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.
*******
Kepercayaan Saya
  1. Saya tidak percaya ada lagi Tuhan-tuhan lain, selain Tuhan yang satu .orang Arab sebut Allah, orang kristian sebut Bapa disebut GOD., orang Budda sebut nirwana , orang Hindu sebut Brahman .atau disebut GOD.(32:11)
  2. Saya tidak percaya ada lagi Nabi-nabi lagi selepas Nabi Muhammad.
  3. Saya tidak percaya ada lagi kitab-kitab agama selepas Quran .
Maka dengan sebab itulah Saya tidak percaya ada lagi kitab-kitab Agama yang wajib percaya selepas kitab Nabi Muhammad Quran
A002
20:2 Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
A003
20:3 Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah. Allah
A023
39:23 Allah telah menurunkan sebaik-baik Hadis/perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran (perkataan Hadis disini bukan maksudnya ktiab Hadis Bukhari atau perkatan Bukhari, tapi yang dijelaskan dalam ayat ini adalah kitab suci Al-Quran) yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci (Quran) itulah hidayah petunjuk AllahAllah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya dalam Quran); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya (selain petunjuk Tuhan dalam kitab Quran bukan dalam kitab Hadis Bukhari atau lainya).

Kalau saya percaya ada lagi kitab-kitab agama selepas kitab Nabi Muhammad (Quran) berarti saya telah menyengutukan Tuhan atau mensyirikan Tuhan dengan Ulama-ulama 

Bahya Syirik Syirik kalau kita tak sepat taubah Allah subhanahu wataala tak akan ampun dosanya . yang lain-lain masih dengan kemurahan Allah subhanahu wataala walau pun kita tak sepat taubat dengan kemurahan Allah subhanahu wataala  masih ada kemungkinan lagi diampuni oleh Allah subhanahu wataala, tetapi kalau Syirik , sebab itu bila Syirik ini kalau kita tak sepat taubat, tak ada harapan lagi 
A048
4:48 Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
    vdo asalnya klik di 

    Bicara Mufti - Bahaya Syirik [pt 1of 2]

    Kata Dato' Hj. Mohamad SHukri Mohamad- Mufti Negeri Kelantan :

    Kita menyatakan rasa syukur kepada Allah subhanahu wataala, pada kali ini kita dapat bertemu , mudah-mudahan pertemu kita ini, di berkati oleh Allah subhanahu wataala, dan kali ini kita akan mencuba bincangkan, perkara  yang sudah lama kita perkatakan sudah lama kita bincang, yaitu mengenai  bagimana kita bersihkan diri kita darpada sebarang perbuatan Syirik, seperti yang kita telah maklum bahwa ajaran agama Islam adalah agama tauhid, ya’ni agama yang berasaskan kepada iman dan berasaskan kepada aqidah menunggalkan atau mengasakan Allah subhanuhu wataala, dan kita tahu bahwa Allah ini maha berkuasa , maka untuk ukuran sampurna atau Islam kita bergantung kepada sejauh mana kesempurnaan tauhid kita, sejauh mana kita Berjaya mengawal diri kita jangan sampai berlaku perbuatan Syirik terhadap Allah subhanahu wataala.
    Syirik, yang boleh berlaku kepada sesiapa saja, mungkin disedari atau mungkin tidak disedari,
    Syirik ini kalau dalam bahasa mudah yaitu , kita mesejajarkan  atau pun kita menpersekutukan  atau pun kita menyamakan  atas sesuatu dalam kalangan maklok ini dengan Allah subhanahu wataalaAllah itu Tuhan, dan yang lain-lain daripada Tuhan ini adalah maklok, tiba-tiba kita beri taita kepada maklok ini  sejajar atau pun sama dengan Allah subhanahu wataala, maka itu dinamakan Syirik.
    cuntuhnya :
    1. Quran kitab Tuhan yang diturunkan kepada Nabi Muhammad wajib percaya kalau dihukum Kafir
    2. Hadis kitab Bukhari yang ditulis oleh Bukhari sendiri , wajib percaya kalau tidak dihukum Kafir .
    Maka ini dinamakan syirik karena kita samakan atau kita sejajarkan Quran kitab Tuhan dengan Hadis Bukhari .

    *******
    Ulama
    A028
    35:28 Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu/Ulama. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

    Ulama yang takut kepada Allah adalah Ulama-ulama yang tidak mengadakan hukum agama luar daripada  Quran .
    Adapun ada Ulama-ulama yang mengadakan hukum luar daripada Quran itu adalah Ulama-ulama sekutu Tuhan selain daripada Allah . cuntuhnya , mana ayatnya yang mengatakan bahwa para Ulama itu pewaris Nabi ? 
    A003
    7:3 (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (Quran) dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".

    A050
    77:50 (Kalau mereka tidak juga mahu beriman kepada keterangan-keterangan yang tersebut) maka kepada Hadis/perkataan yang mana lagi, sesudah(Quran) itu, mereka mahu beriman?

    Maka dengan sebab itu lah Rasul bersedih dan berdoa :
    A030
    25:30 Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai".

    Karena kaumnya memperdulikan atau dipakaikan kitab-kitab agama selepas Quran, seperti kitab-kitab  Ulama Fiqih Mazhab 4 dan kitab-kitab Ulama Hadis Bukhari, Muslim dan lain-lainya .
    Karena kaumnya memperdulikan kitab-kitab agama selepas Quran, seperti kitab-kitab  Ulama Fiqih Mazhab 4 dan kitab-kitab Ulama Hadis Bukhari, Muslim dan lain-lainya .

    Orang awam yang tidak tahu isi kitab agama TauratZaburInjil dan Quran, mareka hanya dapat penerangan-penerangan bohong dari Ulama-ulama agama mareka :
    A078
    2:78 Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab (TauratZaburInjil dan Quran) selain dari penerangan-penerangan bohong (dari Ulama-ulama mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja.
    A079
    2:79 Kecelakaan besar bagi orang-orang (ulama-ulama) yang menulis Kitab (agama) dengan tangan mereka , kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.

    Dan orang-orang awam mejadikan Ulama-ulama agama mareka sebagai Tuhan selain Allah :
    A031
    9:31 Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai Tuhan-tuhan  selain dari Allah, dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
    1. Ulama Yahudi berkata Uzair anak Tuhan
    2. Ulama Kristian berkata Isa anak Tuhan
    3. Ulama Islam berkata Kabah dimekah rumah Tuhan
    A032
    9:32 Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (agama Allah) dengan ceramah-ceramah mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya(Quran), sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

    A033
    9:33 Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk (Quran) dan agama yang benar (agama Islam/Damai), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.
    A034
    9:34 Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendita-pendita dan ahli-ahli agama memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (dalam kitabnya Quran). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
    A035
    9:35 (Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka (ulama-ulama yang mengadakan kitab-kitab agamanya), dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): "Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.
    ********
    Kitab Tuhan
     Al-Kitab      dan     Al-Quran
                      
    Konsep Keseimbangan Agama Hindu Tri Hita Karana
    • 1. Hubungan Manusia dengan Tuhan
    menjaga keharmonisan hubungan manusia dengan Sang Pencipta, misalnya dengan bersembahyang dan berdoa
    • 2. Hubungan Manusia ke Manusia
    menjaga keharmonisan hubungan manusia dengan sesamanya misalnya dengan bersosialisasi, karang taruna, berdana dsb
    • 3. Hubungan Manusia ke Alam Semesta
    menjaga keharmonisan hubungan manusia dengan alam di sekitarnya misalnya dengan penghijauan, perapihan tanaman
    ********

    Moral dalam Buddhisme ada 5

    • Aku bertekad akan melatih diri menghindari pembunuhan makhluk hidup.
    • Aku bertekad akan melatih diri menghindari pencurian/mengambil barang yang tidak diberikan.
    • Aku bertekad akan melatih diri menghindari melakukan perbuatan asusila
    • Aku bertekad akan melatih diri menghidari melakukan perkataan dusta
    • Aku bertekad akan melatih diri menghindari makanan atau minuman yang dapat menyebabkan lemahnya kesadaran
    ********
    Hukum utama dalam agama Kristian 
    Matius :
    22:36 "Guru, hukum manakah yang terutama dalam hukum Taurat?" 
    22:37 Jawab Yesus kepadanya: "Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap akal budimu. 
    22:38 Itulah hukum yang terutama dan yang pertama. 
    22:39 Dan hukum yang kedua, yang sama dengan itu, ialah: Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. 
    22:40 Pada kedua hukum inilah tergantung seluruh hukum Taurat dan kitab para nabi."

    ********
    Hukum utama dalam agama Islam menurut Quran
    A045
    29:45 Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah solat ; sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya peringatan Allah adalah lebih besar ; dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

    Dan Tuhan perintah sepaya kita berpegang kepada tali Allah yaitu Quran dan tali manusia yaitu perhubungan sesama manusia, seperti perhubungan dengan pemrintah selama pamrintah melaku adil  :
    A112
    3:112 Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali Jika mareka berpegang kepada tali Allah (Quran) dan tali (perjanjian) dengan  manusia. Dan mareka kembali mendapat kemurkaan dari Allah, dan mereka diliputi kerendahan .  Yang demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur ingkar akan ayat-ayat Allah (perintah-perintahNya), dan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa mencerobohi (hukum-hukum Allah).
    A059
    4:59 Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
    • Taat kepada rasul berarti taat kepada Allah, karena Rasul Taat kepada Allah dan 
    • Taat kepada Allah berarti pula taat kepada ayat2Nya (Quran), karena Quran di turunkan kepada RasulNya 
    **********
    Kitab Ulama
    Hadis ini tidak disahkan oleh Nabi sendiri , oleh Othman Ali
    Orang berIman
    Orang beriman kalau menurut Tuhan adalah orang-orang yang percaya kepada kitab-kitab TuhanTauratZaburInjildan Quran (Q 2:4)
    A004
    2:4 Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu (yaitu InjilZabur, dan Taurat), serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).


    Orang beriman kalau menurut Ulama adalah orang-orang yang percaya kepada kitab Tuhan Quran dan Hadis kitab Ulama mautha' raqam 1359 .)
    عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رضى الله عنه عَنِ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمْسَّكْتُم بِهِمَا كِتَابَ اللهِ وَسُنَّةَ رَسُوالله 
    موطأ امام مالك رقم 1359
    Dari Abu  Hurairah, rd. dari Nabi asw, bahwa bersabda : "aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, yaitu kitab Allah (Quran) dan sunnah rasulullah asw. (maksudnya Hadis Bukhari , Muslim dll) -
    riwayat Imam Malik - lihat kitab muqaddimah mustika hadis rasulullah , juzu' 1 muka 28.

    Jadi sebelum tahun 95 hijrah, umat Islam hanya berpegang kepada Quran semata-mata , karena Imam Malik belum lahir kedunia dan belum ada lagi kitab "mautha'" kitab Imam makik itu, hanya kitab Tuhan Taurat ZaburInjil dan Quran ,  maka dengan sebab itulah belum ada perkataan sunnah Nabi atau Hadis Nabi ,(maksudnya Hadis Bukhari , Muslim dll) - 

    Nabi tinggalkan 2 perkara, Hadis ini tidak disahkan oleh Nabi sendiri , oleh Othman Ali
    *****
    Ulama adalah pewaris para Nabi
    Dan Ulama yang mula-mula berkata “Ulama adalah pewaris para Nabi” atas nama Nabi itu adalah Imam Tirmidzi meninggal dunia pada tahun 289 hijrah. Hadisnya bunyinya bagini :
    العُلَمَاءُ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءَ
    Artinya : “Ulama adalah pewaris para Nabi
    *****
    Ahlis sunnah wal jamaah
    Dan Ulama yang mula-mula berkata "Ahlis sunnah wal jamaah" atas nama Nabi adalah  Imam Tirmidzi meninggal dunia pada tahun 289 hijrah. Hadisnya bunyinya bagini :
    وَالَّذِى نَفْسِ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقُ أُمَّتِى عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِى الجَنَّةِ وَثِنْتَانٍ وَسَبْعُونَ فِى النَّارِ قِيلَ : "مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللهِ ؟ " قَالَ : "أَهْلُ السُّنَّةِ وَالجَمَاعَةِ
    سنن الرمذى رقم 2600
    Artinya : “demi Allah yang memegang jiwa Muhammad ditangannya, akan berpuak umat-Ku sebanya 73 puak, yang satu masuk Syurga dan yang lainnya masuk Neraka. Bertanya para sahabat : “siapakah puak (yang masuk syurga) ya  rasulullah ? “ Nabi asw. Menjawab : “Ahlis sunnah wal jamaah
    Kesemua Hadis-hadis diatas itu bukan Quran hanya kata-kata Ulama atas nama Nabi Muhammad asw.
    Jadi sebelum tahun 200 hijrah , belum ada perkataan Ulama pewaris para Nabi dan belum ada lagi kaum Ahlis sunnah wajamaah yang dapat masuk syurga , karena Imam Tirmidzi belum lahir kedunia ini .

    dr. asri zainul abidin

    Ustaz RASUL DAHRI 

    Ustaz Azhar Idrus

    Guru Nkk Aziz & Ustaz Azhar Idrus
    **********
    Orang Kafir
    Orang Kafir kalau menurut Tuhan adalah orang-orang yang tidak percaya kepada kitab-kitab TuhanTauratZaburInjil, dan Quran (Q 2:4)

    Orang beriman kalau menurut Ulama adalah orang-orang yang tidak percaya kepada kitab Tuhan Quran dan Hadis kitab Ulama ( mautha' raqam 1359 .)
    ********
    Orang Munafiq
    Orang Munafiq kalau menurut Tuhan adalah orang-orang yang pura-pura percaya kepada kitab-kitab TuhanTauratZaburInjil, dan Quran (Q 2:4) Tapi sebenarnya mareka tidak percaya ..karena mareka percaya kepada ktiab-kitab luar daripada Quran .

    Orang Munafiq kalau menurut Ulama adalah orang-orang yang pura-pura percaya kepada kitab Tuhan Quran dan Hadis kitab Ulama ( mautha' raqam 1359 .) Tapi sebenarnya mareka tidak percaya kitab Ulama...karena mareka percaya kepada Quran semata-mata
    ********
    Orang Syirik
    Syirik kalau menurut Ulama adalah orang-orang yang menyembah patung berhala sebagai Tuhan .

    Syirik kalau menurut Tuhan dalam kitabnya Quran adalah orang-orang yang percaya kepada kitab-kitab TuhanTauratZaburInjil, dan Quran (Q 2:4) sama dengan kitab-kitab Ulama cuntuhnya kita percaya kitab Tuhan wajib percaya dan kitab Ulama wajib percaya dan ingkar kitab Tuhan Kafir dan ingkar kitab Ulama Kafir , Maka , itu dikatakan Syirik karena kita samakan atau kita sejajarkan kitab Tuhan dengan kitab Ulama . Jadi kita menduakan Tuhan yang wajib dipercayai kepada kitab-kitabnya :
    1. Tuhan Allah yang mempunyai kitab TauratZaburInjil, dan Quran (Q 2:4)
    2. Tuhan Ulama yang mempunyai berbagai-bagai kitab yang wajib dipercayai.( mautha' raqam 1359)
    Tuhan kata celaka tiga kali dalam satu ayat bagi Orang-orang yang menulis kitab dengan tangan mareka kamadian mareka berkata : "Ini dari Allah" (maksudnya kitabnya itu wajib juga di percaya kalau tidak di hukum kafir seperti kitab Hadis Bukhari dllnya :
    A079
    2:79 Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab (agama) dengan tangan mereka , kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.
    *****
    Bahya Syirik Syirik ini kalau kita tak sepat taubah Allah subhanahu wataala tak akan ampun dosanya . yang lain-lain masih dengan kemurahan Allah subhanahu wataala walau pun kita tak sepat taubat dengan kemurahan Allah subhanahu wataala  masih ada kemungkinan lagi diampuni oleh Allah subhanahu wataala, tetapi kalau Syirik , sebab itu bila Syirik ini kalau kita tak sepat taubat, tak ada harapan lagi 
    A048
    4:48 Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
    *****
    Kafir musyrikin mengadakan Hukum Syara' yang tidak diizinkan Allah
    A021
    42:21 Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan - mana-mana bahagian dari agama mereka - sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? Dan kalaulah tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah, untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian). Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

    *******
    Kafir musyrikin mengadakan Ulama-ulama agama mareka sebagai Tuhan
    A031
    9:31 Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai Tuhan-tuhan selain dari Allah, dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.
    • Ulama Yahudi berkata :   " UZAIR anak Tuhan" Maka dengan sebab itulah orang Yahudi sembah sujud menghadap kepada patung UZAIR
    • Ulama Kristian  berkata : " ISA anak Tuhan" Maka dengan sebab itulah orang Kristian sembah sujud menghadap kepada patung ISA
    • Ulama Islam berkata:  " KABAH dimekah itu rumah Tuhan"  Maka dengan sebab itulah orang Islam dimekah sembah sujud menghadap kepada bangunan KABAH
    *******
    Kafir musyikin paling kras permusuhan terhadap orang-orang percayakan kitab-kitab Tuhan TauratZaburInjil dan Quran :
    A082
    5:82 Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Bahawa kami ini ialah orang-orang Nasrani" yang demikian itu, disebabkan ada di antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak berlaku sombong.
    *****
    Dan Allah melarang orang Islam mengikuti kitab-kitab selain dari kitab Tuhan TauratZaburInjil dan Quran:
    A003
    7:3 (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (Quran) dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".

    ******
    Quran melarang keras kepada Orang-orang yang beriman sepaya jangan meharamkan sesuatu apa pun yang Allah tidak meharamkanya :
    A087
    5:87 Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.
    A059
    10:59 Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan sesuatu hukum): "Sudahkah kamu nampak baik-buruknya sesuatu yang diturunkan Allah untuk manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya haram, dan sebahagian lagi halal?" Katakanlah lagi (kepada mereka): "Adakah Allah izinkan bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta terhadap Allah?".
    A115
    16:115 Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan (1) bangkai, dan (2) darah, dan (3) daging babi, dan (4) binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah ia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
    A116
    16:116 Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya.

    Setahu saya , orang-orang kafir tidak mengharamkan sesuatu apa pun asalkan makanan itu tidak mendaratkan kepada diri-diri mareka sendiri. Tetapi yang saya tahu Ulama-ulama Islam itu sendiri mengharamkan itu dan ini .

    Sedangkan Nabi sendiri Tuhan melarang mengharamkan sesuatu yang di halalkan oleh Allah :
    A001
    66:1 Wahai Nabi! Mengapa engkau haramkan apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu, (kerana) engkau hendak mencari keredaan isteri-isterimu? (Dalam pada itu, Allah ampunkan kesilapanmu itu) dan Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


    Tetapi orang-orang Kafir Musyrin yang meharamkan selain yang di haramkan oleh Quran 2:173 - 16:115 - 6:145 - 5:3 ) itu mareka mengaku dihari akhirat nanti didalam Neraka kelak  :
    A148
    6:148 Orang-orang musyrik akan mengatakan: "Kalau Allah menghendaki tentulah kami dan datuk nenek kami tidak mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain), dan tidak pula kami haramkan sesuatu apa pun". Demikianlah juga orang-orang yang dahulu sebelum mereka telah mendustakan (Rasul-rasul) sehingga mereka merasai azab seksa Kami. Katakanlah: Adakah kamu mempunyai (sesuatu keterangan yang berdasarkan) ilmu supaya dapat kamu tunjukkan kepada kami? Tiadalah kamu menurut melainkan sangkaan semata-mata, dan kamu pula tidak lain hanyalah berdusta".
    *******
    Agama Kafir Musyrikin ini , menjadikan dalam Agama mareka berpecah belah sesama mareka:
    A031
    30:31 Hendaklah kamu (wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu) sentiasa rujuk kembali kepada Allah (dengan mengerjakan amal-amal bakti) serta bertaqwalah kamu kepadaNya; dan kerjakanlah Solat ; dan janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik -
    A032
    30:32 Iaitu orang-orang yang menjadikan fahaman agama mereka berselisihan mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi (politikberpuak-puak; tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya (dari fahaman dan amalan yang terpesong itu).

    A003
    7:3 (Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu(Quran) dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".

    Boleh jadi karena kebanggan tersebut , mareka yang menyengutukan allah dengan Ulama itu, benci kepada seruan agar jangan berpecah belah dalam agama . seperti bunyi firman Allah berikutnya :
    A013
    42:13 Allah telah mensyariatkan kepada kamu - di antara perkara-perkara agama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: "Tegakkanlah pendirian agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya". Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima agama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima agama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada agamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat kepada Quran).

    Ulama Yahudi dan Nasrani berpecah belah lebih dulu sebelum Ulama Islam ada di dunia ini, di sebabkan dalam Taurat dan Injil tidak suruh dan tidak larang, seperti sembahyang, Ulama Yahudi sembahyang 3 waktu, Ulama Nasrani sembahyang 7 waktu. Ulama Yahudi berkata "orang-orang Nasrani tidak mempunyai sesuatu kebenaran" Ulama Nasrani berkata : "orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu kebenaran" sebagaiman firman Tuhan di bawah ini :
    A113
    2:113 Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.


    Ayat ini sebagai cuntuh bagi umat Islam, karena umat Islam pun akan beralaku sebagaimana Ulama Yahudi dan Nasrani itu juga, buktinya :
    Islam Syiah berkata : "kaum Sunni itu tidak ada mampunyai suatu kebenaran" dan
    Islam Sunni berkata: "kaum Syiah itu, tidak mempunyai sesuatu kebenaran" pada hal mareka sama-sama membaca kitab Hadis Bukhari.
    Dimakian juga orang-orang awam, mengatakan seperti mareka itu juga.
    Maka dalam hal ini Allah akan mengadili di antara mareka pada hari kiamat, tentang apa-apa yang mareka berselisih padanya .

    Pindek kata, umat Islam tidak berpecah belah dalam agama mareka, dengan karena masalah-masalah hukum  dalam Quran  .
    Tetapi mareka berpecah belah, hanya dalam masalah-masalah, dalam Quran tak dok suruh dan tak dok larang,  hanya ada perintah suruh dan larang dalam kitab Hadis Bukhari, seperti
    Membuat bubur Asyura' di 10 mahram, Quran tak dok suruh dan tak dok larang.
    Mengadakan maulud NabiQuran tak dok suruh dan tak dok larang.
    Sembahyang 5 waktu menghadap kebangunan kabah di Mekah, Quran tak dok suruh dan tak dok larang..
    dan lain-lainnya,
    Karena itu semua hanya ada perintah dalam kitab-kitab agama selepas Quran saja.

    Walau pun bagitu  seharusnya kita pikirkan pertanyaan Tuhan di bawah ini :
    A050
    77:50 (Kalau mereka tidak juga mahu beriman kepada keterangan-keterangan dalam Quran yang tersebut) maka kepada Hadis yang mana lagi, sesudah (Quran) itu, mereka mahu beriman/percaya ?

    Maka dengan sebab itu lah Rasul bersedih dan berdoa :
    A030
    25:30 Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai".

    Karena kaumnya memperdulikan atau memakaikan kitab-kitab agama selepas 
    Quran, seperti kitab-kitab Fiqih Mazhab 4 dan kitab-kitab Hadis Bukhari, Muslim dan lain-lainya .
    Dan bagitu juga umat kristian , mareka tidak juga berpecah belah dalam agama mareka, Tetapi mareka berpecah belah agama kristian itu, hanya dalam masalah-masalah dalam injil yang tak dok suruh, dan tak dok larang seperti Sembahyang 7 waktu menghadap kepatung Yesus dan lain-lainnya .

    ******
    Pindek kata, Kalau kita turut hukum Ulama Islam tidak ada saorang pun didunia ini akan dapat masuk Syurga . karena Ulama Islam telah mehukum selain Islam Kafir masuk Neraka. dan sesama Ulama Islam itu sendiri pun sedang kafir mengafir sesama mareka , Jadi mana Islam yang sebenarnya yang dapat masuk Syurga itu ?
    Buktinya, dalam kepercayaan, semua manusia didunia ini ada kepercayaan  masing-masing tentang Tuhan apakah Tuhan itu ada atau tidak ada ? :
    1. ada yang tidak percaya adanya Tuhan. semua Ulama Islam menghukum Kafir masuk Neraka 
    2. ada yang percaya adanya Tuhan tetapi duduk diatas Arasy Ulama Islam dari kaum Tua telah menghukum Kafir masuk Neraka 
    3. ada yang pecaya adanya Tuhantetapi adanya tidak bertempat, berarti kita tidak tahu dimana adanya (termasuk juga saya percaya bagiu) ,  Ulama Islam dari kaum Wahabi telah menghukum Kafir masuk Neraka .
    4. mana agama Islam yang sebenarnya yang dapat masuk Syurga itu ? karena kesemunya itu dihukum Kafir masuk Neraka belaka ?
    Bagi saya peribadi, saya percaya bahwa Ulama-ulama Islam itu, tak boleh buat Syurga untuk pengikut-pengikutnya dan mareka juga tak boleh buat Neraka untuk orang-orang yang ingkar hukum-hukum dalam agama mareka itu Dan mareka tidak boleh menulong kita dihari akhirat nanti sebagaimana Firaman Tuhan dalam kitabnya Quran :
    A021
    14:21 Dan mereka sekalian tetap akan berhimpun mengadap Allah (untuk dihisab pada hari kiamat); kemudian orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut atau taklid) kepada Ulama-ulama yang sombong takbur itu akan berkata kepada mereka (yang menjadi pemimpinnya): "Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut kamu; maka adakah kamu dapat menolak daripada kami sedikit dari azab Allah" Mereka (ulama-ulama itu) menjawab: "Kalaulah Allah menunjukkan jalan selamat kepada kami, tentulah kami tunjukkan jalan itu kepada kamu. (Sekarang) sama sahaja kepada kita, sama ada kita menggelisah dan mengeluh atau kita bersabar, tiadalah sebarang jalan bagi kita untuk melepaskan diri (dari azab itu)".

    A022
    14:22 Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar (dalam Quran) dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamudan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya". Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.
    A029
    41:29 Dan orang-orang yang kafir berkata: "Wahai Tuhan kami! Perlihatkanlah kepada kami dua golongan yang telah menyesatkan kami dari jin dan manusia, untuk kami meletakkan mereka di bawah tapak kaki kami, supaya mereka menjadi golongan yang terkebawah dalam kehinaan".
    Bahkan Tuhanlah juga yang dapat membuat Syurga dan Neraka itu untuk kita semua termasuk juga Ulama-ulama Islam itu sendiri .
    ******
    Agama Allah

    Dari itu lebih baik bagi saya ikut penyokong-penyokong Agama Tuhan  daripada mengikuti penyokong-penyokong agama Ulama-ulama , Dan tentang Syurga dan Neraka saya serahkan kepada Tuhan semata-mata tentang apakah saya termasuk dalam golungan ahli Syurga atau ahli Neraka :
    A002
    110:2 Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, -

    A022
    58:22 Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman/percaya kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya (yaitu Quran), sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman/kepercayaan dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya.


    Ferman 
    Tuhan dalam kitabnya Quran Ada banyak harapan bagi kita untuk mendapat masuk Syurga Tuhan yang menjadikan kita ini, karena Tuhan berkata dalam kitabnya Quran siapa-siapa yang berbuat jahat dan sentiasa berbuat jahat akan kekal dalam Neraka selama-lamanya , dan siapa-siapa saja yang yang percaya kepada Allah dan hari akhir dan berbuat baik , tak kira Yahudi, Nasrani, Sabien :
    A045
    29:45 Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah Solat ; sesungguhnya Solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya peringatan Allah (Quran) adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.
    A077
    28:77 "Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahgian) negeri akhirat, dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".
    A114
    3:114 Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh/baik .
    A115
    3:115 Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa.

    Tentang orang-orang yang dapat kekal di dalam Syurga menurut 
    Quran adalah orang-orang yang sentiasa berbuat baik , dan orang-orang yang dapat kekal dalam Neraka adalah orang-orang yang sentiasa berbuat jahat :
    A081
    2:81 (Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
    A082
    2:82 Dan orang-orang yang beriman serta berbuat baik, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya.

    A124
    4:124 Dan sesiapa yang mengerjakan perbuatan baik, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga, dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.
    A007
    99:7 Maka sesiapa berbuat kebaikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
    A008
    99:8 Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!


    A094
    21:94 Dengan yang demikian, sesiapa yang mengerjakan sesuatu amal kebaikan, sedang ia beriman, maka tidaklah disia-siakan amal usahanya; dan sesungguhnya Kami tetap menulisnya.
    A069
    5:69 Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi, dan orang-orang Saabiein, dan orang-orang Nasrani sesiapa sahaja di antara mereka yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta beramal soleh, maka tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

    A062
    2:62 Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berbuat baik, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.


    A02314:23 Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh/berbuat baik , ke dalam Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka; ucapan selamat sentiasa mereka dapati (dari malaikat) di dalam Syurga-syurga itu.

    Orang-orang beragama Buddha yang pernah mendengar ceramah-ceramah Islam dari masjid-masjid, Tv-tv dan di Internet, selalu berkata : 
    ใครทำดีได้ดี ใครทำชัวได้ชัว
    Sapo-sapo buat baik dapat baik , sapo-sapo buat jahat dapat jahat 

    Kenny berkata :

    SALAM dan hai sayang soalan kamu soalan yang sensitif ni nanti ada yang marah.

    bacalah quran 2;62 jangan dirisaukan sholat yang diertikan sebagai sembahyang itu.kalau sembahyang memang tidak ada semuanya dari agama lain.

    islam itu satu deen untuk kita ikuti 2,3,5,50...waktu dilakulkan tidak ada gunanya.

    esok hari tuhan ngak soal kamu berapa kali 'miss' sembahyang 'miss'puasa atau sebagainya tetapi apa amalan kamu.

    selagi kita tidak menyukutukan atau menduakan tuhan dan membuat amalan yang baik,we are on the right track itu janji tuhan kita.

    apa saja perbuatan kamu,rujuklah Q10.100 kalau otak kita yang kecil pun tidak boleh menerima perbuatan kita udah tentunya ia bukan dari tuhan semesta alam,seperti rukuk sujud secara fizikal tetapi tidak secara yang dimaksudkan tuhan.

    AMALAN harian kita perlu ruku dan sujud pada garis panduan allah atau deenNYA jangan diikut saja kata aku ini,baca dan selidik  jawapannya ada dan tentunya tuhan akan tunjukan pada orang yang mencari .
    SALAM
    Kembali ke TOPIC

    0 ulasan: