24 Jul 2012

Rukun Iman dan Rukun Islam menurut Quran


Amalan Soleh

al quran 
2:81 (Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

2:82 Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya.

Amalan Soleh
Ada 2 pendapat
1. Amalan Soleh adalah orang-orang yang berbuat kerja-kerja kebaikan, jadi orang baik dan tidak berpuak-puak , walau pun mareka berpuak-puak mareka tidak menyalahi satu sama lain :
al quran :
49:13. Wahai manusia, Kami mencipta kamu lelaki dan perempuan, dan membuat kamu berbangsa-bangsa, dan bersuku-suku, supaya kamu mengenali satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa antara kamu. Sesungguhnya Allah Mengetahui, Menyedari.

Orang-orang siam beragama Buza/Budha berkata :
ใคร ทำ ดี ได้ ดี ใคร ทำ ชั่ว ได้ ชั่ว
Siapa-siapa buat baik dapat baik siapa-siapa buat jahat dapat jahat

Tentang ibadah 
al quran
10:41. Jika mereka dustakan kamu, maka katakanlah, "Bagiku amalanku, dan bagimu amalanmu; kamu berlepas diri daripada apa aku buat, dan aku berlepas diri daripada apa kamu buat."
=====
2. Amalan Soleh adalah orang-orang yang berbuat amal ibadah menjadi orang jahat dan berpuak-puak dan berbangga dengan apa yang ada dalam puak mareka

al-quran :
30:31. Berkesesalanlah kepada-Nya. Dan kamu takutilah Dia, dan lakukanlah solat, dan jangan menjadi daripada orang-orang yang menyekutukan (Syirik),

30:32. Daripada orang-orang yang memecahkan agama mereka, dan menjadi golongan-golongan, tiap-tiap golongan berbangga dengan apa di sisi mereka.


2:113. Orang-orang Yahudi berkata, "Orang-orang Kristian tiada sesuatu(kebenaran)", dan orang-orang Kristian berkata, "Orang-orang Yahudi tiada sesuatu(kebenaran)"; dan mereka baca al-Kitab. Demikianlah juga orang-orang yang tidak tahu berkata, serupa ucapan mereka. Allah akan hakimkan antara mereka pada Hari Kiamat mengenai apa yang mereka selisihka

Sama dengan :
Orang Sunni berkata "Orang Syiah tiada sesuatu kebenaran", dan orang Syiah berkata "Orang Sunni tiada sesuat kebenaran"

Ini semua berlaku, di sebabkan tentang ibadah yang berbeza saja, Cuntuhnya cukup satu saja yaitu tentang sembahyang lima waktu, sama-sama hukum wajib, sama-sama berkiblat Kabah yang satu di Mekah, tetapi cara-cara sembahyangnya itu berbeza saja..

Ulama A berkata kura-kura haram di makan, Ulama B berkata kura-kura itu halal di makan. dan kalau Ulama A berkata katak halal di makan , Ulama B pula berkata katak haram di makan. dan bagitu lah seterusnya menjadikan hukumnya berbeza antara Ulama-ulama itu 


al Quran
16:35 Dan berkatalah orang-orang kafir musyrik: "Kalaulah Allah menghendaki, tentulah kami tidak menyembah selain daripadanya sesuatupun, - (tidak) kami dan tidak juga datuk nenek kami; - dan tentulah kami tidak mengharamkan sesuatu pun dengan ketiadaan perintahnya". Demikianlah juga yang telah dilakukan oleh orang-orang yang terdahulu daripada mereka. (Apa yang mereka katakan itu adalah salah semata-mata) kerana bukankah Rasul-rasul semuanya tidak bertanggungjawab selain daripada menyampaikan (kehendak dan hukum Allah) dengan cara yang jelas nyata?

5:82. Sungguh, kamu mendapati manusia yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang percaya(kepada Al-Quran) ialah orang-orang Yahudi, dan orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama); dan sungguh kamu mendapati mereka yang paling dekat dalam kasih sayang terhadap orang-orang yang percaya ialah orang-orang yang berkata, "Kami adalah orang-orang Kristian"; itu adalah kerana sebahagian mereka adalah paderi-paderi dan rahib-rahib, dan mereka tidak menyombongkan diri.

6:148. Orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama) akan berkata, "Sekiranya Allah menghendaki, tentu kami tidak menjadi orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama), dan tidak juga bapa-bapa kami, dan tidak juga kami mengharamkan sesuatu." Begitulah orang-orang sebelum mereka mendustakan sehingga mereka merasakan bencana Kami. Katakanlah, "Adakah kamu sebarang pengetahuan untuk kamu mengeluarkan kepada kami? Kamu hanya mengikuti sangkaan, semata-mata dugaan."

4:48 Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya, dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah , maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.
=======
Allah = Tuhan = GOD adalah sama.
[Q 32:4 - 43:84-32:11]
  1. Orang Islam, adalah Orang yang berserah diri kepada Allah = Tuhan = GOD .
  2. Orang beriman adalah orang yang percaya pada Quran dan percaya juga kepada kitab-kitab sebelum Quran, yaitu Taurat, Zabur dan Injil.[Q 2:4 ] , karena Quran dan kitab-kitab sebelum Quran itu termasuk dalam rukun Iman yang wajib percaya bagi orang Islam [Q 2:177 - 4:136] .
  3. Orang Kafir, adalah Orang yang ingkar Quran dan ingkar kitab-kitab sebelum Quran [Q 2:6], yaitu Yahudi ingkar TauratNasrani ingkar Injil, dan Islam ingkar Quran. firman Tuhan "Orang-orang kafir dari ahli kitab (yaitu, orang-orang YahudiNasrani dan juga orang-orang Islamdan orang-orang yang menyengutukan (orang-orang Syirik itu), berada di dalam neraka Jahannam, didalamnya tinggal selama-lamanya, mareka itulah sejahat-jahat maklok" Q 98:6 . Adapun orang bukan Islam, bukan Yahudi dan bukan Nasrani, mareka tidak tahu bahwa Quran, Taurat, dan Injil itu adalah kitab-kitab Tuhan, tetapi jika mareka berbuat baik di balas baik di akhirat [Q 2:62 - 82] dan jika mareka berbuat jahat di balas jahat [2:81]
  4. Orang Syirik, adalah Orang Yahudi yang percaya pada TauratNasrani yang percaya pada Injil, dan orang Islam yang percaya pada Quran, dan percaya juga kepada kitab Ulama, mareka samakan kitab Tuhan TauratInjil dan Quran dengan kitab Ulama, jadi mareka menyengutukan Tuhan dengan Ulama, padahal Ulama dan kitab-kitab Ulama itu tidak termasuk dalam rukun Iman yang wajib percaya  [Q 2:177 - 4:136] .dan firman Tuhan: "orang Syirik itu menjadikan pandita-pandita dan ahli agama mareka sebagai Tuhan selain Allah.. "Q 9:31, "Allah tidak mengampuni apa-apa yang dengan-Nya disekutukan, dan Dia mengampuni yang selain itu kepada siapa Dia mengkehendaki".Q4:48 . 
Ulama, saya percaya kepada Ulama bahasa yang tahu bahasa Quran kebahasa melayu, karena Quran termasuk dalam rukun Iman yang wajib percaya.Tetapi saya tidak percaya kepada Ulama yang mengada-ngadakan hukum-hukum agama yang tidak ada dalam Quran, karena Ulama dan kitab-kitab Ulama itu tidak termasuk dalam rukun Iman yang wajib percaya bagi orang Islam. [Q 2:177 - 4:136]

Hadis, saya percaya kepada hadis Nabi, iaitu Quran, karena Quran riwayat oleh Nabi sendiri.Tetapi saya tidak percaya kepada hadis Bukhari, karena hadis Bukhari adalah riwayat Bukhari, dan hadis Bukhari, Muslim dan lainnya itu, karena Bukhari, Muslim dan lainnya dan kitab-kitab mareka itu tidak termasuk dalam rukun Iman yang wajib percaya bagi orang Islam. (Q 2:177 - 4:136)

Akal, saya percaya kepada akal sendiri[Q 10:100-7:179] karen akal tidak berlawan dengan Quran.
Cuntuhnya, Ulama berkata :"tinggi Nabi Adam, kepala dalam langit, kakinya di India". cerita ini atau hadis ini, tak diterima oleh akal, tentunya tidak ada dalam Quran.

Mu'tazilah pamuja Akal (Q 10:100 - 7:179)
Sunni dan Syiah pamuja Ulama (Q 9:31)
funny
******


3 ulasan:

Unknown mengatakan...

Assalamualaikum,mmglah x wajib caya kitab ulama,tapi awak tau ke nak istinbat hukum dr al quran? Awak xde zmn tu.kerja ulama utk huraikan al quran dn hadis utk sngkan org2 bodoh mcm saye dn awak.kalo xde ulama,sesat kite.utk makluman,ayat suruh hadap ke kiblat ialah surah baqarah ayat 142-145.

Unknown mengatakan...

Assalamualaikum,mmglah x wajib caya kitab ulama,tapi awak tau ke nak istinbat hukum dr al quran? Awak xde zmn tu.kerja ulama utk huraikan al quran dn hadis utk sngkan org2 bodoh mcm saye dn awak.kalo xde ulama,sesat kite.utk makluman,ayat suruh hadap ke kiblat ialah surah baqarah ayat 142-145.

Ufof Latif mengatakan...

ooo gitu, jadi kitab ulama sama dengan quran

hadap ke kiblat ?
hadap kemana ?