12 Feb 2013

Umat Islam berpecah belah

Umat islam tidak berpecah belah disebabkan hokum-hokum yang jelas dalam Quran, seperti hokum haram mencuri, berzina, bunuh orang tanpa sebab , hokum mencegah kejahatan dan kemungkaran :

{29:45} اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
29:45 Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya peringatan Allah (Quran) adalah lebih besar Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Dan lain-lain .

Tetapi umat Islam berpecah belah dan berpuak-puak itu di sebabkan hokum-hokum yang tidak dijelaskan dalam Quran hanya samar-samar mutasyabihat , seperti sembahyang . oleh karena perintah sembahyang ini tidak dijelaskan dengan terang dalam Quran, sehingga umat Islam berpecah berpuak-puak , sehingga ada yang kafir mengafirkan sesama Islam itu sendiri karena waktu sembahyang pahaman yang berbeza dan cara-cara sembahyang pun pahamana yang berbeza juga cuntuhnya :
  1. Ada yang mewajibkan sembahyang 3 waktu
  2. Ada yang mewajibkan sembahyang 5 waktu
  3. Ada yang mewajibkan sembahyang 6 waktu .
  4. Ada yang mewajibkan sembahyang 7 waktu
  5. ?
Dan perbezaan ini tak dapat disatukan lagi sehingga hari kiamat .

وَالَّذِى نَفْسِ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقُ أُمَّتِى عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِى الجَنَّةِ وَثِنْتَانٍ وَسَبْعُونَ فِى النَّارِ قِيلَ : "مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللهِ ؟ " قَالَ : "أَهْلُ السُّنَّةِ وَالجَمَاعَةِ
سنن الرمذى رقم 2600
Artinya : “demi Allah yang memegang jiwa Muhammad ditangannya, akan berpuak umat-Ku sebanya 73 puak, yang satu masuk Syurga dan yang lainnya masuk Neraka. Bertanya para sahabat : “siapakah puak (yang masuk syurga) ya  rasulullah ? “ Nabi asw. Menjawab : “Ahlis sunnah wal jamaah
*****
Kenny berkata :

SALAM dan hai sayang soalan kamu soalan yang sensitif ni nanti ada yang marah.

bacalah quran 2;62 jangan dirisaukan sholat yang diertikan sebagai sembahyang itu.kalau sembahyang memang tidak ada semuanya dari agama lain.

islam itu satu deen untuk kita ikuti 2,3,5,50...waktu dilakulkan tidak ada gunanya.

esok hari tuhan ngak soal kamu berapa kali 'miss' sembahyang 'miss'puasa atau sebagainya tetapi apa amalan kamu.

selagi kita tidak menyukutukan atau menduakan tuhan dan membuat amalan yang baik,we are on the right track itu janji tuhan kita.

apa saja perbuatan kamu,rujuklah Q10.100 kalau otak kita yang kecil pun tidak boleh menerima perbuatan kita udah tentunya ia bukan dari tuhan semesta alam,seperti rukuk sujud secara fizikal tetapi tidak secara yang dimaksudkan tuhan.

AMALAN harian kita perlu ruku dan sujud pada garis panduan allah atau deenNYA jangan diikut saja kata aku ini,baca dan selidik  jawapannya ada dan tentunya tuhan akan tunjukan pada orang yang mencari .

SALAM
*******
Orang Islam tidak turut Quran klik di SINI


0 ulasan: