31 Okt 2011

Sholat Nabi Isa

Solat Nabi Isa - surah 19 maryam
A045
29:45 Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu al-kitab (Al-Quran), dan dirikanlah Solat ; sesungguhnya Solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya peringatan Allah (Quran) adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Dan Perintah SOLAT ini Sudah di perintah juga oleh Tuhan kepada Nabi ISA sebelum Nabi Muhammad :

19:30 قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
19:30. (Nabi isa anak mariam)Berkata, "Sesungguhnya aku hamba Allah; Dia memberi aku al-Kitab, dan menjadikan aku seorang Nabi.

19:31 وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ ‎وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا
19:31. Dia membuat aku diberkati di mana sahaja aku berada, dan Dia mewasiatkan aku supaya berSOLATlah, dan ZAKAT, selama aku hidup,

Kalau solat ini sebagaimana umat islam sekarang tentunya kaum kristen kerjakan terlebih dulu sebelum umat islam kerja sekarang .

Dan mareka tidak berkerja lain malain mareka hanya bersholat dan berzakab seumur hidupnya , karena Nabi Isa berkata :" Dia (allah) mewasiatkan aku (isa) supaya berSOLATlah, dan ZAKAT, selama aku hidup " yaitu sejak mareka lahir sehingga mareka mati

Kembali kehalaman Utama


*********

0 ulasan: