30 Okt 2011

Quran sudah sampurna

Quran sudah sampurna




6:115 وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
6:115.Dan telah sempurnalah Kalimah Tuhanmu (Al-Quran, meliputi hukum-hukum dan janji-janjiNya) dengan benar dan adil; tiada sesiapa yang dapat mengubah sesuatupun dari Kalimah-kalimahNya dan Dialah yang sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui.

6:116 وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
6:116 Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.


28:85 إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جَاءَ بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
28:85, Sesungguhnya yang mewajibkan atasmu Bacaan tersebut (Al Quran), benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali. Katakanlah: "Tuhanku mengetahui orang yang membawa petunjuk dan orang yang dalam kesesatan yang nyata"

Quran adalah sebuah kitab Nabi Muhammad , lahir 12 Rabiul Awal , bersamaan 570 misihi , ini berarti Nabi Isa wafat 570 tahun baru Nabi Muhammad di lahirkan kedunia .
Dan beliau wafat pada hari Isnai 13 Rabiul awal tahun 11 hijrah , bersamaan 7 jun 633 Misihi .

33:40 مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
33:40 Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Sebelum Quran yang di turunkan kepada Nabi Muhammad , Tuhan telah menurunkan kitab-kitabnya kepada Nabi Isa yaitu, Injil , dan sebelum Injil , Zabur Nabi Daud , dan sebelum Zabur , Taurat Nabi Musa .

Tujuan Quran yang di turunkan kepada Nabi Muhammad itu bukan untuk menyempurnakan kitab-kitab sebelumnya , bahkan untuk mengesahkan atau untuk membenarkan kitab-kitab sebelumnya .
35:31 وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِب
35:31.Dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu yaitu Al Kitab (Al Qur'an) itulah yang benar, dengan membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya (Injil , Zabur dan Taurat) . Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Mengetahui lagi Maha Melihat (keadaan) hamba-hamba-Nya.
kalau umat Islam tidak percaya keampat-ampat kitab yang tersebut di atas itu , di hokum kafir atau sesat masuk Neraka , menurut Quran kitab Nabi Muhammad ...

Tetapi di dalam Qruan tidak ada satu pun ayat Quran yang mengesahkan atau membenarkan kitab-kitab Mazhat 4 , kitab-kitab Hadist Bukhari , Muslim dan lain-lainnya yaitu kitab-kitab yang di tulis oleh Ulama-ulama agama selepas Quran .

Jadi bagi umat Islam yang berpegang dengan kitab terakhir adalah Quran , maka tidaklah wajib bagi mareka percaya atau beriman kepada kitab-kitab selepas Quran ....

6:106 اتَّبِعْ مَاأُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لاَإِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ المُشْرِكِينَ
6:106. Ikutlah apa yang diwahyukan kepada kamu daripada Pemelihara kamu( yaitu , Quran , Injil , Zabur dan Taurat ); tidak ada tuhan melainkan Dia, dan berpalinglah kamu daripada (kitab-kitab) orang-orang yang menyekutukan.


Kembali kehalaman Utama

 **********

0 ulasan: