1 Des 2012

Setelah Nabi wafat, jalan yang lurus tadi jadi bercabang-cabang

Kaum budda berkata  :
Dan setiap manusia itu telah meyakini atas kepercayaan masing-masing , dan beramal ibadat mengikuti apa masing-masing berpgang, tetapi kepercayaan dan pegangannya itu tetap berbeza sehingga tak dapat di satukan lagi .
{2:113} وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
2:113 Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan (yang benar)", dan orang-orang Nasrani berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (yang benar)," padahal mereka (sama-sama) membaca Al Kitab. Demikian pula orang-orang yang tidak mengetahui, mengatakan seperti ucapan mereka itu. Maka Allah akan mengadili di antara mereka pada hari kiamat, tentang apa-apa yang mereka berselisih padanya.
Bagitu juga orang-orang Sunni berkata : "orang-orang Syiah tidak mempunyai suatu kebenaran" dan orang-orang Syiah berkata " orang-orang Sunni tidak mempunyai suatu kebenaran" padahal mareka sama-sama membaca kitab .
Dimakian pula orang-orang yang Awam mengatakan seperti ucapan mareka itu .
Maka Allah akan mengadili di antara mareka pada hari kiamat, tentang apa-apa yang mareka berselisih padanya .
Dan bagitu juga Kaum Sunni sesama kaum Sunni .
Kaum Sunni dari kaum Tua berkata : " Tuhan tidak bertempat"
Kaum Sunni dari kaum Muda atau di katakan kaum Wahabi berka : " Tuhan bertempat di atas Arasy"

Kembali kehalaman Utama
**********

0 ulasan: