27 Des 2012

Ahli Syurga

Bidadari
Orang Kafir memang jelas masuk neraka dan kekal di dalamnya selama-lamanya .
Ada pun yang dapat masuk Syurga adalah orang-orang Islam saja .
Tetapi dalam golongan orang-orang Islam ini pun berpecah 73 puak, hanya satu puak saja yang masuk Syurg, yaitu puak Ahli sunnah waljamaah, dan 72 puak itu kesemuanya masuk neraka bersama orang-orang Kafir tadi . berdasar dengan Hadis :
Hadis :
( Rasulullah bersabda : "Demi Allah yang memegang jiwa Muhammad di tangannya, akan berpecah umat-Ku sebanyak 73 puak, yang satu masuk Syurga dan yang lainnya masuk neraka" 
bertanya para sahabat : "siapakah puak yang masuk Syurga itu ya...Rasulullah ? " Nabi menjawab : " Ahli sunnah waljamaah" ) - 
Hadis Turmuzi raqam 2600, Ibu Majah raqam 3982, dan Ahmad raqam 12022 .

Puak Ahlis sunnah waljamaah itu adalah :
  1. Ahli sunnah kaum Sunni
  2. Ahli sunnah kaum Syiah
  3. Ahli sunnah kaum Ahmadiah
  4. Ahli sunnah kaum Wahabi
  5. Ahli sunnah kaum Tua 
  6. Ahli sunnah kaum Muda
  7. Ahli sunnah kaum PAS
  8. Ahli sunnah kaum UMNO
  9. Ahli sunnah kaum Da'wah Tabligh
  10. Dan banyak lagi kaum yang mengaku, bahwa kaum mareka sajalah yang termasuk kaum dalam kaum Ahlis Sunnah waljamaah itu, dan selain dari kaumnya termasuk dalam kaum/puak 72 puak itu dan puak 72 itu termasuk termasuk dalam golongan Kafir di atas tadi .
Perbizaan golongan Ahlis sunnah waljamaah dengan yang terkeluar dari golongan Ahlis sunnah waljamaah adalah :
  • Golongan Ahlis sunnah waljamaah suka kafir mengafirkan lawannya yang tak sepahaman dengan mareka, karena mareka-mareka ini, handak menjaga orang lain sepaya tidak masuk neraka dan bersama-sama masuk Syurga bersama-sama mareka, seperti Puak Sunni dengan Puak Syiah 
Ahli sunnah waljamaah kaum Tua dengan Ahli sunnah waljamaah kaum muda wahabi

{10:99} وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ
10:99 Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang yang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya (seperti kamu)?
{2:256} لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
2:256Tidak ada paksaan pada agama ; sesungguhnya telah nyata kebenaran dari kesesatanKarena itu barang siapa yang ingkar/tulak kepada (agama) Thaghut (agama yang di pimin oleh kaum pelampaui batas) dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang ia dengan tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
  • Golongan yang terkeluar dari golongan Ahlis sunnah waljamaah tidak seperti itu, karena mareka hanya jaga diri mareka dan keluarga mareka dari api neraka itu saja, dan mareka tidak handak menjaga diri orang lain dari api neraka, karena diri maraka pun belum tentu masuk Syurga, hanya mareka sekadar berserah diri saja kepada Tuhannya, ...dan mareka setuju kata-kata orang beragama Budda : "siapa-siapa berbuat baik, dapat baik, dan siapa-siapa berbuat jahat dapat jahat"
Karena perkataan orang Budda ini sama dengan firma Tuhan :

{2:81} بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
2:81 (Tidak bagitu), yang benar, barang siapa berbuat jahat dan ia telah diliputi oleh kejahatannya, mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.
{2:82} وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
2:82 Dan orang-orang yang beriman serta berbuat baik, mereka itu penghuni surga; mereka kekal di dalamnya.
4:124 } وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا
4:124 Barang siapa yang mengerjakan berbuat kebaikan, baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam surga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun.
{2:62} إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
2:62 Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasrani dan orang-orang Shabiinsiapa saja di antara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah, hari kemudian dan berbuat baik, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.


Kembali ke TOPIC

0 ulasan: