8 Nov 2011

Orang kafir tidak boleh sebut Nama Allah


Sebab Datok Dr Harun din Malaysia melarangkannya  .

Ustaz Kazim
Bahasan di perleman Malaysia

Kalau orang kafir tidak boleh sebut Nama Allah , bagima cara mareka handak masuk Islam , karena mareka tidak boleh sebut nama Allah sebelum masuk Islam ???

Apakah Allah itu adalah benda yang di miliki oleh orang Islam sehingga namanya saja orang bukan Islam tidak boleh di sebut ? 

Siapakah Allah sebenarnya ???

Apakah Allah itu adalah saorang Bapok manusia yang benci kepada anaknya sehingga anaknya tidak boleh di sebut namaNya , sebagaimana manusia kalau saorang Bapak yang benci kepadanya , lalu di larang anaknya itu di sebut-sebutkan namanya ??? 

Atau Allah itu adalah Ulama-ulama Islam yang menulis kitab-kitab agama ? 

atau Allah itu adalah Allah yang menurunkan kitabnya Quran kepada Nabi Muhammad ? 

Kalau Allah yang menurunkan Quran kepada Nabi Muhammad itulah Allah yang sebenarnya ,Allah  tidak larang sikit pun orang kafir sebut Namanya :


43:9 وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ
43:9. Jika kamu menanyakan mereka, "Siapakah yang mencipta langit dan bumi?" mereka akan berkata, "Yang Perkasa, Yang Mengetahui, mencipta mereka."

43:87 وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ
43:87. Jika kamu menanyakan mereka, "Siapakah yang mencipta kamu?" mereka akan berkata, "Allah." Bagaimanakah pula mereka dipalingkan?


Kalau menurut dua ayat di atas , Allah tidak marah kepada orang kafir sebut namanya .yang kena marahnya ialah orang-orang yang membuat jahat di muka bumi ini bunyinya bagini : 
2:81  بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
2:81 (bukan bagitu ) , yang benar , barang siapa berbuat jahat dan ia telah di liputi oleh kejahatannya , mareka itulah penhuni nerak , mareka kekal didalamnya .


Ini jelas orang kafir masuk neraka bukan sebab mareka sebut Nama Allah , tapi di sebabkan mareka berbut Jahat , wlau pun oran itu orang Islam menurut ulama-ulama Islam . tetapi kafir menurut Allah .


2:82 وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
2:82 dan , orang-orang yang percaya dan membuat kerja-kerja kebaikan , mareka itulah orang-orang syurga , di dlamnya mareka tinggal selama-selamanya .


Ayat ini pun jelas bahwa bahwa orang yang masuk Syurga pun bukan karena orang Islam yang selalu sebut nama Allah , tapi di sebabkan orang yang berbuat Baik , walau pun orang itu di hukum kafir oleh ulama-ulama Islam .tetapi Islam menurut Allah .
*******

5:5  الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
5:5 pada hari ini di halalkan bagimu yang baik-baik , makanan (sembelihan ) orang-orang yang di beri Al Kitab itu halal bagimu , dan makanan kamu halal pala bagi mareka . ( Dan di halalkan mengwini ) wanita-wanita yang menjaga kehurmatan di antara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang di beri Al kitab sebelum kamu , bila kamu telah membayar maskawin mareka dengan maksud menikahinya , tidak dengan maksud berzina dan tidak pula menjadikanya gundik-gundik . barang siapa yang inkar/kafir sesudah beriman ( tidak menerima hukum-hukum ini ) maka hapuslah amalanya dan ia di hari akhirat termasuk orang-orang merugi .

Dalam ayat di atas Allah benarkan makanan sebelihan Ahlilkitab , dan berkahwin dengan wanita Ahlilkitab . mengapa ulama-ulama Islam melarang itu semuanya ?  apakah hukum-hukum Allah itu kurang sempurna ?

26:49 وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
26:49 Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli kitab , maikan dengan cara yang paling baik , kecuwali dengan orang-orang di antara mareka yang membuat kezaliman , dan katakanlah : " kami telah beriman kepada (kitab-kitab) yang di turunkan kepada kami dan yang di turunkan kepada mu , Tuhan kami dan Tuhan kamu adalah satu , dan kami hanya kepadanya berserah diri .

2:62  إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
2:62 Sesungguhnya orang-orang yang percaya, dan orang-orang Yahudi, dan Kristian, dan Sabiinsesiapa yang percaya kepada Allah, dan Hari Akhir, dan membuat kerja-kerja kebaikan, maka tiadalah ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih

5:69 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
5:69. Sesungguhnya orang-orang yang percaya, dan orang-orang Yahudi, dan Sabiin, dan orang-orang Kristiansesiapa yang percaya kepada Allah, dan Hari Akhir, dan membuat kerja-kerja kebaikan, maka tiadalah ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih


Mengapa Allah berkata , bahwa orang yang beriman , orang yahudi , sabiin dan orang kristian sesiapa yang percaya kepada Allah, dan Hari Akhir, dan membuat kerja-kerja kebaikan, maka tiadalah ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih. 


apakah firman Allah di atas itu pun kurang sampurna ? 
*******
Kembali kehalaman Utama

0 ulasan: