26 Mar 2012

Umat manusia berpecah Tiga

اومة مأنسى برفجه تيك
{7:195} أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ...
7:195 Apakah berhala-berhala mempunyai kaki yang dengan itu ia dapat berjalan, atau mempunyai tangan yang dengan itu ia dapat memegang dengan keras, atau mempunyai mata yang dengan itu ia dapat melihat, atau mempunyai telinga yang dengan itu ia dapat mendengar? ...
Saya sungguh keliru sekali , berhala seperti apa yang tidak mempunyai kaki, tangan, mata dan telinga yang di maksudkan oleh Quran itu ? 
Dan orang beragama apa yang menyembah sujud kepada berhala yang seperti itu ?
 Umat manusia berpecah Tiga
1 . Gulongan yang percaya/beriman
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
2:4. Yang mempercayai apa yang diturunkan kepada kamu (Quran), dan apa diturunkan sebelum kamu (Injil , Zabur dan Taurat ), dan mereka yakin akan akhirat.
 أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
2:5. Mereka itu adalah di atas petunjuk daripada Pemelihara mereka; mereka itulah orang-orang yang beruntung.

2 . Gulongan yang tidak percaya/kafir
2:6. Sesungguhnya orang-orang yang tidak percaya, sama sahaja bagi mereka, sama ada kamu memberi amaran kepada mereka, atau tidak memberi amaran kepada mereka, mereka tidak mempercayai.

3.Gulongan Munafiq/berpura-pura percaya/beriman
2:8. Dan sebahagian manusia ada yang berkata, "Kami percaya kepada Allah dan Hari Akhir"; tetapi mereka bukanlah orang-orang mukmin (yang mempercayai).
2:9. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang percaya/beriman, dan hanya diri-diri mereka sendiri yang mereka tipu, dan mereka tidak menyedari.

Orang-orang Munafiq ini handak menipu allah dan orang-orang beriman , dengan gaya pakaiyannya dan dengan janggutnya , untuk menunjukan keimanannya kepada allah dan kepada orang-orang yang beriman , tetapi dia di tipu pada dirinya sendiri dengan tidak menyedarinya . sehingga di hari akhirat nanti baru menyedarinya atas perbuatannya itu
2:10. Di dalam hati mereka ada penyakit, dan Allah menambahkan penyakit mereka, dan bagi mereka, azab yang pedih kerana mereka mendustakan.
  وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
2:11. Apabila dikatakan kepada mereka, "Jangan kamu membuat kerosakan di bumi", mereka berkata, "Kami hanyalah orang-orang yang membetulkan ."
2:12. Sesungguhnya merekalah orang-orang yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari.

Orang-orang munafiq ini , apa saja yang mareka mengatakan tentang keburukan terhadap orang lain atau apa saja yang mareka buat kejahatan terhadap orang-orang yang tak sepahaman dengan mareka itu , mareka orang-orang munafiq berkata , Kami hanyalah orang-orang yang membetulkan , pada hal 2:12 Sesungguhnya merekalah orang-orang yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari.


إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا 
 4:145 Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.
  الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا

9:97. Orang-orang Arab lebih sangat dalam ketidakpercayaan dan kemunafikan,


Kembali kehalaman Utama

0 ulasan: