8 Okt 2013

Wahabi menyalahi orang lain


asalnya Yahudi menyalahi Nasrani dan Nasrani menyalahi Yahudi
A113
2:113. Orang-orang Yahudi berkata, "Orang-orang Nasrani tiada sesuatu (agama yang benar)", dan orang-orang Nasrani berkata, "Orang-orang Yahudi tiada sesuatu (agama yang benar)"; dan mereka membaca al-Kitab. Demikian juga orang-orang yang tidak mengetahui berkata, serupa dengan ucapan mereka. Allah akan menghakimkan antara mereka pada Hari Kiamat mengenai apa yang mereka memperselisihkan.

Bagitu juga Islam, Sunni menyalahi Syiah dan Syiah menyalahi Sunni , padahal mareka sama-sama membaca Kitab Quran.
Dan bagitu juga kaum muda wahabi menyalahi kaum tau ahlis sunnah waljamaah dan kaum tuan ahlis sunnah waljamaah menyalahi kaum muda wahabi. Padahal mareka sama-sama membaca Quran dan Hadis.
Bagitu juga orang-orang awam yang tidak mengentahui Quran dan hadis berkata serupa dengan kata-kata mareka itu. Allah akan menghakimkan antara mareka pada hari kiamat mengenai apa yang mareka memperselisihkannya itu .
Tetapi yang sebenarnya, yang salahnya itu bersama diri masing-masing , perhatikanlah perbandingan dalam ayat-ayat di bawah ini :
A013
36:13. Dan adakanlah bagi mareka satu perbandingan (yaitu) panduduk-penduduk nageri itu tatakala dating kepada mareka utusan-utusan.
A014
36:14. Apabila Kami mengutus kepada mereka dua orang, lalu mereka mendustakan mereka berdua, maka Kami utus yang ketiga untuk memperkuatkan. Lalu Mereka(utusan-utusan itu) berkata, "Sesungguhnya kami (ini) adalah utusan-utusan kepada kamu."
A015
36:15. Mereka (orang kafir) mejawab, " Kamu tidak lain, melainkan manusia-manusia yang serupa dengan kami; (Tuhan) Yang Pemurah tidak menurunkan  sesuatu. Tiadalah kamu, melainkan berdusta."
A016
36:16. Mereka (utusan-utusan itu) berkata, "Tuhan kami tahu bahawa sesungguhnya kami di utus kepada kamu,
A017
36:17. Dan tidak ada kewajibpan atas kami malainkan untuk menyampaikan yang jelas."
A018
36:18. Mereka (orang kafir) berkata, "sesungguhnya kami merasa sial dengan kamu . jika kamu tidak berhanti, nascaya kami rejam kamu , dan akan menganyayai kamu azab yang pedih dari kami."
A019
36:19. Mereka (utusan-utusan itu) berkata, "sial kamu itu ada berserta kamu. Adakah jika kamu di ingatkan ? bahkan kamu kaum yang meliwati batas”

Dan di bawah ini , ada dua soalan untuk di jadikan sebagai renungan untuk berpikir :

1 1kalau orang Islam mencuri umpamanya, lalu di tangkap dan di penjarakan, apakah Yahudi yang salah ?, padahal orang-orang Yahudi itu tidak ada bersama di ketika orang Islam itu mencuri ?

1 2kalau orang Islam tidak berpuasa dalam bulan ramadhan, apakah Syaitan yang sala ? pahal Syaitan itu telah di belenggu dalam api Neraka sebulan dalam bulan Ramadhan itu ?

Kalau orang-orang Islam itu tidak boleh di persalahkan, karena orang-orang Islam itu membawa agama yang benar dari Tuhan , ini berarti orang-orang Islam itu tidak ada yang salah, tetapi yang salahnya  Yahudi dan Syaitan…

Ini berarti lagi orang-orang Islam ini hanya tahu menyalahkan orang lain dan membenarkan dirinya sendiri. sebagaimana orang-orang Wahabi, Yahudi dan orang-orang Musyrikin yang hanya tahu menyalahkan orang lain dan membenarkan dirinya sendiri.
A011
2:11. Apabila dikatakan kepada mereka "Jangan kamu membuat kerosakan di bumi", mereka berkata, "Kami hanyalah orang-orang yang membetulkan."
A012

2:12. Sesungguhnya merekalah orang-orang yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari.
******

0 ulasan: