8 Sep 2013

Beza Pamrintah dalam Kampong dengan Pamrintah dalam Masjid = Rumah Tuhan



Pamrintah dalam Kampong seperti Tok Kamnan, Tok Nebee dan อบต , tidak boleh cakap Bohong dan tak boleh menimpu rakyat. karena, kalau ada mareka cakab Bohong dan menimpu rakyat, rakyat boleh membantah dan boleh  tunjuk perasaan atau demonstrasi  supaya diletak jawatanya, dan ganti yang lain. 

Pamrintah dalam Kampong hanya wakil dari pamrintah Nageri saja, dan Pamrintah Nageri itu pon kalau dia juga ada cakap Bohong dan menimpu rakyat, rakyat boleh membantah atau tunjuk perasaan supaya diletak jawatannya. dan ganti yang lain melalui undi oleh rakayatnya seluruh Nageri jajahannya itu.

*****
Ada pun Pamimpin dalam Masjid = dalam Rumah Tuhan, seperti Tok Imam, Tok Khatib dan Tok Bilal, boleh cakap Bohong dan boleh juga menimpu anak makmumnya. karena mareka itu bercakap dalam masjid rumah Tuhan mareka. anak makmum hanya masti terima apa saja kata-kata atau ajaran-ajara agama dari mareka itu, karena mareka itu adalah wakil dari Tuhan pancifta dunia berputar di atas itu dan Tuhan tidak boleh di tukar ganti lagi ...
Masalah perpecahan umat manusia oleh Tuan Guru Nik Aziz

******


0 ulasan: