6 Apr 2012

Bid'ah

Bid’ah
1. Apakah hukum memberi hadiah melalui cabutan undi nama daftar pembayar cukai zakat fitrah?, 
2. member hadiayah melalui cabutan undi nama daftar para jamaah terawih di masjid setiap malam ? 

3. dan member wang sagu hati kepada imam sembahyang terawih itu ?


Jawabnya ada dua hokum dalam agama Islam :

1. Bid’ah sesat, kalau di kerjakan juga dapat dosa masuk Neraka.

2. Bid’ah hasanah = bid’ah baik ,kalau di kerjakan dapat pahla masuk Syurga.

Jadi, di hari akhirat nanti siapa yang berhak memasukan sesaorang itu kedalam Syurga dan Neraka bagi orang awam yang membuat perkara-kara Bid’ah itu ?

Jawabnya ada dua Ulama Islam yang berhak memasuk sesaorang orang awam itu adala ada dua Ulama Islam:

1. Ulama Islam yang menghukum kan tiap-tiap Bid’ah adalah sesat, jadi ulama islam yang inilah yang berhak memasukkan orang awam yang membuat Bid’ah itu kedalam Naraka.

2. Ulama Islam yang menghukum kan Bid’ah adalah baik, jadi ulama islam yang inilah yang berhak memasukkan orang awam yang membuat Bid’ah yang baik itu kedalam Syurga.

Karena kedua-dua Ulama Islam yang besar ini adalah pewaris pusaka Nabi yang dapat masuk Syurga .dan siapa-siapa yang ikut Ulama Islam akan dapat masuk syurga juga
 Jadi kedua-dua Ulama Islam yang terbesar itu dapat apa ?
Jawabnya , mareka akan dapat berribu-ribu Bidadari dalam Syurga, Ulama Islam yang paling rendah sekali mendapat 70 ribu Bidadari…
http://www.youtube.com/watch?v=R5lfrW_r5kg


Tuan guru Nik Aziz berkat: "Islam adalah Quran sebuah,siapa turut Quran Syurga, tak turut Quran Neraka, walau pun orang Arab Mekah"

Ustaz Azhar Idrus berkata:"Nabi jawab lama doh :"handaklah kamu bersama Quran tak dok pilihan,tapi sekarang adakah oran
g bersama dengan Quran? dokkkk...karena Quran dok boleh beri duit pitih atau kesengan"

Tuan Guru Nik Aziz berkata lagi : "hak lawan Nabi Muhammad ni bukah orang kampong,.ahli kitab, ahli kitab kita pagil tok gurulah..tok guru, tok leba,ustaz, Yahudi ni tok guru, Nasora juga tok guru, tapi tok guru tak turut ilmu dia,dia turut nafsu dia,jadi atas dunia ni allah taala sebut 3 lain, satu yang betul dua yang salah...hak benar satu , hak salahnya dua, hak salah ni di pimpin oleh ahli kitab asalnya, oleh tok guru, oleh tok leba, oleh tok peti (mufti), oleh tok Qadhi"

Kata-kata Tuan Guru Nik Aziz di atas tadi itu , tidak berlawan dengan ayat Quran dalam surah 7 ayat 3 :
7:3 Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu (Taurat Zabur, Injil dana Quran) dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti(kitab-kitab dari) pemimpin-pemimpin selain-Nya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya).
 Orang kafir kalau di katakan kepada mareka “ikutlah Quran” mareka berkata: “tidak, kami akan mengikuti apa yang kami mendapati dari bapa-bapa kami buat” , dengan ayat Quran dalam surah2 ayat 170 :
2:170. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutlah ap
a yang Allah menurunkan", mereka berkata, "Tidak, kami akan mengikuti apa yang kami mendapati bapa-bapa kami buat." Apa? Dan jika bapa-bapa mereka tidak memahami sesuatu, dan mereka tidak mendapat petunjuk?

Tetapi Ulama Islam tidak termasuk dalam ayat di atas itu, walau pun mareka mengambil upah menghajikan untuk si mati dllnya, karena ada dua sebab : 
1.Sebab ayat Quran dalam surah 9 ayat 34 itu Ulama Islam yang bacakannya dan Ulama Islam juga yang menafsirkannya.

2.Sebab Ulama Islam mewajibkan orang awam turut Ulama Islam, karena para Ulama Islam itu menerima pusaka dari Nabi dan kalau sesiapa yang tidak turut Ulama Islam, di hokum Kafir masuk Neraka. itulah terletaknya kelebihan Ulama Islam , yang dapat mematikan akal pikiran orang awam, supaya orang awam taat patuh dan sujud kepada apa-apa saja hokum dalam agama Islam yang di ada-adakan oleh pikiran mareka sendiri yang di jadikan hukum Tuhan.

0 ulasan: